Doen wat aan het hart gaat, zit in onze cultuur
Interview ABA Today met Dimitri Yocarini
De Ajax-jeugd wordt sinds dit seizoen gesponsord door arbeidsbemiddelaar Olympia. ABA Today ging langs in Hoofddorp en schoof aan bij CEO en ondernemer Dimitri Yocarini. ‘Iedereen heeft een unieke waarde die via werk tot uitdrukking komt.’
bron: ABA Today - oktober 2024
Tekst : Mike van Damme
Beeld: Annebel Eppinga
Hij staat op van de grote vergadertafel en loopt naar een lage vitrinekast. Dimitri Yocarini pakt een kartonnen plaat. Er staan vier cirkels op, die deels over elkaar zijn heen gelegd. Het is een zogenoemd Ikigai-model. Elke cirkel vertegenwoordigt een thema: waar jij van houdt, wat de wereld nodig heeft, waar jij geld mee verdient en waar jij goed in bent. Waar al deze thema’s elkaar raken, staat het woord ‘betekenis’. In kapitalen.
‘Het is onze eigen vertaling van het Ikigai-model,’ legt Yocarini uit. ‘Onze nieuwe medewerkers krijgen een workshop waarin we op zoek gaan naar wat voor hen betekenisvol is. De persoonlijke betekenisverklaring, noemen we dat. We hebben ook de ambitie een betekenisvolle match tussen onze flexwerkers en opdrachtgevers te krijgen door op zoek te gaan naar wat iemand echt drijft. Dat leidt ertoe dat iemand blij is met zijn of haar werk, waardoor hij of zij langer blijft, minder ziek is, een hogere productiviteit heeft. Dat is voor de opdrachtgever belangrijk, want het is economisch relevant.’
Er is ook een kleine keerzijde aan zo’n workshop voor medewerkers, zegt Yocarini lachend. ‘Er waren medewerkers die besloten om te gaan studeren aan de Pabo, omdat het onderwijs aansluit bij hun waarden.Wij raakten ze daarmee inderdaad kwijt, maar het blijft geweldig dat ze iets hebben gevonden wat betekenis heeft.’
Slogan
Het gesprek in het hoofdkantoor van Olympia – op een van de bovenste verdiepingen van een kantoortoren naast het treinstation van Hoofddorp – gaat eigenlijk vanaf het begin vooral over betekenis geven aan werk. Ofwel zingeving. Yocarini mag de CEO en grootaandeelhouder zijn van een arbeidsbemiddelaar, zijn werk gaat overduidelijker dieper dan simpel flexwerkers koppelen aan bedrijven en commercieel succes boeken.
Niet voor niets is ‘geef werk betekenis’ de slogan van Olympia. Dat geldt dus voor de flexwerkers, maar even zeer voor de opdrachtgevers – van het lokale mkb tot bijvoorbeeld grote spelers als DHL, Samsung en het GVB. Yocarini: ‘Met bedrijven voeren we net zo goed gesprekken over wat ze nou eigenlijk willen nalaten. Hoe gaan ze met hun werknemers om? Hoe willen zij bijdragen aan de maatschappij? Met bedrijven die daar helemaal niet mee bezig willen zijn, zullen we niet snel gaan samenwerken. Bedrijven die het nog niet in orde hebben maar er wél voor open staan, helpen we graag. We hadden ook kunnen zeggen: regel het eerst maar. Maar als je afstand creëert, heb je ook geen invloed.’
‘Met bedrijven voeren we net zo goed gesprekken over wat ze eigenlijk willen nalaten’
Geschiedenis
Olympia zag in 1969 het levenslicht en werd in de jaren negentig deels omgedoopt tot een franchisebedrijf. Daarmee kwam veel ondernemerschap het bedrijf binnen, stelt Yocarini. Inmiddels wordt de helft van de vestigingen gerund door franchiseondernemers. Olympia koppelt per jaar ruim veertigduizend flexwerkers en opdrachtgevers aan elkaar. ‘Onze ondernemers zijn mensen die de lokale markt kennen en die dicht bij de mensen en klanten staan. Een ondernemer wil succesvol zijn, maar wil ook iets doen wat hem aan het hart gaat. Dat zit verankerd in onze cultuur. Als je dat als ondernemer niet hebt, voel je je bij ons niet thuis.’
Het verhaal van Olympia is het eigenlijk het verhaal van Yocarini zelf: meer willen betekenen dan alleen werk verschaffen. Hij kreeg dat op jonge leeftijd al mee. ‘Ik had het geluk dat mijn stiefvader mij op mijn veertiende al uitlegde dat er meerdere manieren zijn om het te maken in het leven. Er zijn niet alleen de bankrekening en die mooie auto of dat soort dingen; het gaat ook om de voetsporen die je nalaat door te doen wat er voor jou echt toe doet.’
Bedrijfscultuur
Yocarini begon op zijn zeventiende als uitzendkracht bij een vestiging van Olympia in Apeldoorn. Na een halfjaar ging hij bij het bedrijf zelf in dienst, ruim vier jaar later werd hij een van de franchiseondernemers, met een vestiging in Amersfoort. In de loop der jaren kwamen daar vestigingen in Utrecht, Amsterdam, Zaandam en Beverwijk bij. In 2016 werd hij aandeelhouder en CEO van Olympia, in 2019 werd hij tevens grootaandeelhouder.
‘Het was niet zo dat ik op mijn zeventiende al heel erg met zingeving bezig was. Dat ontstond later. Toch zat het er al een beetje in, want ik vroeg al vanaf mijn eerste dag bedrijven naar hun bedrijfscultuur. Hoe gingen ze met mensen om, hoe wilden ze werknemers laten floreren? Dus niet alleen maar kijken naar ervaring of diploma’s. Pas toen ik franchiseondernemer werd, ging ik op zoek naar welke kernwaarden echt belangrijk waren voor mij.’
‘Dat heb ik toen ik in juni 2016 CEO werd ook voor het hele bedrijf gedaan. Wat is ons ideaal? Welke taal willen we spreken naar opdrachtgevers en onze eigen mensen? We geloven dat iedereen een unieke waarde heeft die via werk tot uitdrukking komt. Dat is enorm inclusief, wat natuurlijk een maatschappelijk relevant thema is. Daar bewust mee bezig zijn, is goed voor mensen. En daarmee ook goed voor de maatschappij.’
Een ultrakorte samenvatting van zijn betoog staat als slogan op een oprolbare banner, die ook in de vergaderzaal staat: geef werk betekenis. ‘Onze campagnes gaan altijd over mensen,’ vervolgt Yocarini. ‘We eren mensen die via werk betekenis geven aan hun leven en aan dat van anderen.’
Ajax
Ajax presenteerde Olympia eind april als de nieuwe hoofdsponsor van de Ajax-jeugd. Zodoende prijkt het logo van Olympia sinds het begin van dit seizoen op het shirt van alle jeugdspelers. Voor Yocarini een bijzonder aanzicht. ‘Ajax is een magische club met een magisch shirt,’ verraadt hij meteen zijn eigen clubliefde. ‘Ik ben wel een Ajacied. Mijn vader komt uit Amsterdam, maar ging voor de liefde naar Groningen. Ik woon nu op een kwartiertje fietsen van de ArenA.’
De samenwerking met Ajax heeft met zijn sympathie voor de club echter niets te maken, stelt hij. Het was immers niet alleen zijn beslissing; de gehele directie van Olympia staat erachter. ‘De zichtbaarheid van Ajax helpt ons ook zichtbaarder te worden en zo nieuwe klanten en flexwerkers aan ons te binden. Het geeft ons enorm veel energie om samen te werken met een topclub als Ajax en op het hoogste niveau mee te doen. We zijn er ongelooflijk trots op.’
De samenwerking sluit ook geheel aan bij de visie van Olympia, stelt Yocarini. ‘Topsport en ondernemerschap zijn met elkaar te vergelijken. Je wilt iedere dag beter worden, voor de winst gaan en impact maken. Daarin vinden we absoluut een connectie met Ajax. Echt mooi vind ik dat de club zich ook heel erg bewust is van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid. En dat daar steeds meer concrete acties aan verbonden worden. Daar zullen we ook zeker samen in gaan optrekken.’
‘Ik geloof sowieso heel erg in de waarde van sport,’ stelt Yocarini tot slot. ‘Het verbindt, maakt gezond, zorgt voor ritme, verhoogt de eigenwaarde. Het heeft daarmee eigenlijk dezelfde waarden als werk. En als je het echt op de juiste manier invult, geeft het allebei dus veel betekenis.’