Logistiek personeel werven in een piekperiode

Hoe doe je dat?

  • 26 okt. 2023 14:03

In de snelle wereld van logistiek zijn piekperiodes (zoals de feestdagen of de lancering van een nieuw product) zowel een kans als een uitdaging. Deze perioden van verhoogde vraag vereisen ondersteuning van extra personeel. Hoe vind je als logistiek bedrijf op dit soort momenten het juiste talent? We delen de praktische tips met je.  

Een goede voorbereiding

Een goed voorbereide werving is de sleutel tot succes. Door te plannen, kun je inspelen op de personeelsbehoeften en voldoende tijd uittrekken om de beste kandidaten te selecteren. Het is belangrijk dat je in de aanloop van een piekperiode met een adviespartner kijkt naar het plan tijdens deze periode. Wat verwacht je nodig te hebben? Hoeveel mensen zijn dat per week? Wat verandert er binnen mijn organisatie in een piekperiode? Denk hierover na.

Op zoek naar talent

Veel werkgevers ervaren personeelstekorten. Durf daarom tijdens het werven creatief te denken. Waar je misschien normaal gesproken bij logistiek werk denkt aan een specifiek profiel van medewerkers, kan je ook denken aan andere profielen. Bespreek met een adviespartner waar het potentieel ligt van mensen die wél beschikbaar zijn. Zij kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan de logistieke processen.

De juiste wervingsstrategie

In de huidige concurrerende markt kan de juiste wervingsstrategie het verschil maken, vooral tijdens piekperioden. Voor bedrijven in de logistiek, is dit een cruciaal aspect dat hun operationele efficiëntie en klanttevredenheid rechtstreeks beïnvloedt. Er zijn verschillende dingen die je aan je wervingsstrategie kunt verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het:

  • Creëren van een fijne werkomgeving;
  • Bieden van regelmatige feedback en erkenning;
  • Bevorderen van een bedrijfscultuur die medewerkers waardeert en respecteert.

Employer of choice

Heb je wel eens van de term ‘employer of choice’ gehoord? Deze term verwijst naar een bedrijf of organisatie waar mensen graag willen werken. Zorg ervoor dat jij een employer of choice wordt!
Sanne Spliet, Manager Inhouse bij Olympia, vertelt waarom dit zo belangrijk is: “Het werven van personeel is en blijft mensenwerk. Het draait om deze mensen die een belangrijke rol spelen bij het behalen van jouw bedrijfsdoelen. Zorg goed voor hen, ook als hun werkzaamheden van tijdelijke aard zijn. Denk goed na over hoe je met deze mensen omgaat en kijk eventueel wat er mogelijk is na de piekperiode. 

Sanne: “Je bedrijfsimago is misschien wel het allerbelangrijkste om employer of choice te zijn. De markt is klein en vandaag de dag staan er veel vacatures online. Een werkzoekende heeft genoeg opties. Natuurlijk wil je dat iemand voor jouw bedrijf kiest. Zet daarom jouw bedrijfscultuur op de kaart.”

Na de piekperiode

Ja, de juiste voorbereidingen voor de piekperiode zijn belangrijk. Maar de periode na de piek is misschien nóg belangrijker. Tijdelijke logistieke medewerkers stromen op een gegeven moment weer uit. Als bedrijf wil je dat deze medewerkers met een tevreden gevoel terugkijken op deze periode. Hierin is het werven van (tijdelijke) logistieke medewerkers niet anders dan het reguliere wervingsproces. Ook deze medewerkers hebben goede begeleiding nodig. Denk na over de ervaring van deze medewerkers. Het is een investering in wat nog komt. Wie weet kan je in een nieuw jaar met een nieuwe piekperiode weer een beroep op hen doen.

Het werven van tijdelijke logistieke medewerkers tijdens piekperiodes kan een uitdaging zijn, maar met de juiste aanpak en tools ga je deze uitdaging met succes aan. Door aandacht te besteden aan de bovengenoemde punten, trek je niet alleen talent aan, maar investeer je ook in de toekomst en jouw bedrijfscultuur.

Onze diensten voor de logistieke sector zijn ontworpen om je te helpen bij het bouwen van een gemotiveerd team, ook in piekperiodes. Wil je meer weten over onze aanpak? Hier vind je meer informatie. 

 

Benieuwd naar de diensten van Olympia?

Logistieke diensten van Olympia


Gerelateerde artikelen