Veiligheid eerst: werken in de logistiek

  • 7 nov. 2023 13:41

De wereld van logistiek draait om snelheid, efficiëntie en organisatie. Eén woord mag absoluut niet in dit rijtje ontbreken: veiligheid. Veiligheid is voor iedere branche belangrijk, maar in de logistiek is dit nóg belangrijker. Het zorgt voor de bescherming van medewerkers, goederen, logistieke processen en de reputatie van een bedrijf. In deze blog nemen we je mee waarom het creëren van een veilige werkomgeving een must is en geven we je concrete voorbeelden.

Veiligheid als hoogste prioriteit

Het tillen van zware ladingen, het verplaatsen van goederen en werken met machines en voertuigen. Dagelijks worden logistieke medewerkers blootgesteld aan risico’s op de werkvloer. Dat maakt dat veiligheid altijd de hoogste prioriteit moet zijn bij logistieke bedrijven. Je wilt als bedrijf dat werknemers zich veilig voelen. Stel je voor dat medewerkers zich telkens zorgen maken over hun veiligheid. Dat is toch geen fijne werkomgeving?

Waarborgen veiligheid medewerkers

Werken er uitzendkrachten binnen jouw bedrijf? Dan weet je dat je als inlenende werkgever samen met het uitzendbureau verantwoordelijk bent voor de veiligheid van uitzendkrachten. Bedrijven met personeel zijn verplicht om een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) op te stellen. In dit document brengt een bedrijf de arbeidsrisico’s in kaart. Daarnaast vind je in dit document een plan met maatregelen om deze arbeidsrisico’s te beperken.

Een veilige werkomgeving is een andere factor om de veiligheid van werknemers te garanderen. Denk dan onder andere aan het:

  • Onderhouden van apparatuur en voertuigen;
  • Zorgen voor voldoende verlichting en ventilatie;
  • Minimaliseren van lawaai en trillingen;
  • Vrijmaken van gangpaden zodat deze vrij zijn van obstakels.

Dit is een kleine greep van veiligheidsvoorzieningen die een bedrijf kan toepassen. Op het Arboportaal van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vind je meer informatie over veiligheid op het werk.

Olympia en veiligheid

Bij Olympia komt veiligheid eerst. Als uitzendbureau wil je een voorbeeldfunctie vervullen en mensen informeren over de veiligheid en risico’s op de werkvloer. Sanne Spliet is Manager Inhouse bij Olympia en geeft als tip mee dat leidinggevenden en werkgevers hun werknemers moeten betrekken bij de veiligheidsmaatregelen. Sanne: “Op een van de locaties waar ik werk, maakt de safety manager wekelijks een rondje op de afdeling. Tijdens dat rondje loopt er een uitzendkracht mee die de ruimte krijgt om te praten over veiligheid en (mogelijke) gevaren. Creëer een omgeving waar medewerkers de vrijheid voelen om verbeteringen voor te stellen en om meldingen van gevaarlijke situaties te maken.”

Vaak wordt de veiligheidsronde door een leidinggevende gedaan. Olympia stimuleert het om medewerkers hierin mee te nemen. Zij weten als geen ander welke ‘gevaren’ de werkvloer kent. Via hen kunnen leidinggevenden veel inzicht krijgen. Sanne: “Het melden van near misses (een bijna ongeval) is misschien nog wel belangrijker dan het melden van iets dat fout is gegaan. Zo leren flexwerkers van elkaar en is er ruimte voor verbeteringen.”

Veiligheidsregels en maatregelen Olympia

Wanneer het op veiligheid aankomt, kent Olympia diverse initiatieven, maatregelen en veiligheidsregels:

Veiligheid in het onboardingsprogramma – Een onderdeel van het onboarden is het maken van een (verplichte) e-learning die wordt afgesloten met een toets. Daarnaast krijgen flexkrachten toegang tot een online portal waarin alle belangrijke veiligheidsregels staan.   

Train de trainer
– Via dit initiatief worden operators opgeleid tot trainer. Hiervoor volgen zij verschillende trainingen, maar  geven zelf ook trainingen op de werkvloer. Op deze manier  zijn er meer medewerkers die de veiligheid in de gaten houden. Daarnaast verhoogt het de betrokkenheid van het team.

Gesprekken met flexkrachten – Olympia wil weten hoe medewerkers veiligheid ervaren. Tijdens een-op-een-gesprekken met flexkrachten is hier aandacht voor. Zo  creëren we een veilige omgeving voor flexkrachten, waarin zij betrokken worden en vrij zijn om meldingen te maken.

Praktijkvoorbeeld: veiligheidscampagne DHL

Een van onze klanten, DHL, geeft een mooi voorbeeld van hoe je veiligheid kunt waarborgen in je organisatie. Binnenkort gaat de Fit to Drive veiligheidscampagne bij DHL live. Met een eerste campagne op de DHL Supply Chain operatie, benadrukt het logistieke bedrijf dat veiligheid hét belangrijkste op de werkvloer is. Een DHL-vestiging in Veldhoven start met de campagne. Rik van den Broeck, General Manager bij DHL Supply Chain Benelux-Nordics, vertelt: “Binnen DHL heerst een goede rapportagecultuur, dat zien we terug in de cijfers. De medewerkers voelen zich vrij om meldingen te maken van onveilige situaties. Dat zij dit doen, vinden wij alleen maar positief. Het zegt wat over onze open cultuur.”

DHL werkt hard aan de veiligheidsinstructies. Bij de onboarding krijgen nieuwe medewerkers dit mee. Vervolgens komen de momenten waarin een leidinggevende aandacht aan veiligheid besteedt, steeds terug. Er bestaat zoiets als skillset (de vaardigheden die iemand bezit), maar DHL wil ook werken aan de mindset van medewerkers. Rik: “Het is belangrijk dat medewerkers met een goede focus aan hun werkdag beginnen. Stel dat een medewerker 6.00 uur ’s ochtends tijdens een shift rijdt op een reachtruck van meer dan drie ton en door omstandigheden een zware nacht had. Dan moedigen we de medewerker aan om dit te melden bij de leidinggevende. We hebben liever dat iemand dit meldt, dan dat de medewerker plichtbewust op het voertuig rijdt en het risico van een bedrijfsongeval groter wordt.”

Is je batterij opgeladen? Ben je gefocust? Ben je sharp? Door middel van dit soort woordspelingen op stickers en posters (die de vestiging verspreidt door de operatie en shift start-ups), krijgt de Fit to Drive campagne vorm. Het is mogelijk dat het antwoord op deze vragen ‘nee’ is. In dat geval kijkt de leidinggevende of er alternatieve werkzaamheden zijn om op te pakken. DHL wil dat medewerkers veilig én uitgerust op een toestel zitten.

Herhalen, herhalen en nog eens herhalen!

Maak mensen bewust van de risico’s van wat er gebeurt als het misgaat. Doe dat niet één keer, maar zorg ervoor dat veiligheid een terugkomend onderwerp blijft. Rachelle Laffeber, Senior Manager Inhouse bij Olympia, zegt hier het volgende over: “Safety first, want de veiligheid op de werkvloer is hét allerbelangrijkste. Het moet niet alleen maar terugkomen bij een onboarding, maar ook tijdens een maand- of weekevaluatie. Toen ik vroeger rondleidingen deed, vroeg ik de medewerker dingen als ‘Heb je jouw hesje en werkschoenen aan?’ Check. Het is belangrijk om de maatregelen zoveel mogelijk te herhalen. Veiligheid moet een continu aandachtspunt zijn. De uitvoering van veiligheidsinspecties en -audits moeten daarom regelmatig uitgevoerd worden.”


Meer weten over wat Olympia voor jou kan betekenen?

Logistieke diensten Olympia


Gerelateerde artikelen